اخبار و مقالات

سردخانه‌ ها میزبان 20 هزار تن کیوی شدند
تاریخ انتشار : 1395/5/31 ساعت 09:30:33
سردخانه‌ ها میزبان 20 هزار تن کیوی شدند

















سردخانه‌ ها میزبان 20 هزار تن کیوی شدند
تاریخ: 1395/04/29
شماره: 7132
بازدید: 30
نماینده مردم تنکابن در مجلس با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی نیازمند دیپلماسی بین‌المللی است،گفت: اردیبهشت ماه امسال 20 هزار تن کیوی در سردخانه‌ ها باقی ماند.
 
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان ،شمس الله شریعت نژاد در خصوص وضعیت تولید محصولات کشاورزی درغرب استان مازندران، گفت: محصولات اساسی کشاورزی ما در غرب استان مازندران محصول کیوی،گل و گیاه را تشکیل می دهد؛البته دراین حوزه انتخابیه محصولات کشاورزی بهینه ای دیگر نیز به زیرکشت می‌رود؛ اما این سه محصول ذکر شد فراگیرتر هستند.

نماینده مردم تنکابن، در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت به سه محصول اساسی کشاورزی غرب مازندران توجه نمی‌کند؛ اما به دنبال جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و باغی است،ادامه داد: دولت اعلام می کند به اراضی کمتر از 3هزارمتر هیچ گونه تسهیلاتی تعلق نگیرد؛بنابراین مردم نمی توانند که اراضی شان را وسعت دهند؛ زیرا اراضی کشاورزی در منطقه ما سرانه اش کمتر از 3 هزارمتر است.

وی با بیان اینکه محصولات باغی ما دراین حوزه انتخابیه خرید تضمینی ندارد،گفت: عدم خرید کیوی،کشاورز را مجبور کرد محصول را دور بریزد.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی نیازمند دیپلماسی بین المللی است، گفت: امسال 20 هزارتن کیوی در سردخانه‌ها باقی ماند و کشاورز را مجبور کرد تنها این محصول را با نرخ پایینی به فروش برساند؛در حالیکه این محصول باید کیلویی 3 هزارتومان به فروش برسد.

شریعت نژاد،ادامه داد: متاسفانه صنایع تبدیلی درکشور ما بسیار ضعیف است و این درحالی است که ما می توانیم به سادگی با صنایع تبدیلی مدرن محصول کیوی را تبدیل به ارزش افزوده کنیم تا علاوه بر جلوگیری از خرابی محصول،بتوانیم محصول کیوی را با ارزش افزوده به ریل صادرات رهنمون کنیم.

وی افزود: دولت باید با یک برنامه زیری کارآمد،وضعیت تولید کشاورز را بهبود ببخشد تا بتواند از اراضی کشاورزی نیز به نحو مطلوب پاسداری کند؛ بنابراین بطور مثال گلخانه‌های مناسبی در استان وجود دارد که شامل گل های باکیفیت ایرانی است که می‌توان با یک برنامه‌ریزی مدون ضمن حمایت از کشاورز، محصول گل را به چرخه صادرات بفرستد.

شریعت نژاد با بیان اینکه دولت باید زمانی که محصولات کشاورزی از جمله چای را خریداری می کند،در زمان تعیین شده بهای آن را پرداخت کند،یادآورشد: نباید تمام ریسک در صنعت کشاورزی متوجه کشاورز باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه ما نیازمند دیپلماسی بین‌المللی جهت بازاریابی برای صادرات محصولات کشاورزی هستیم،یادآورشد: نباید تنها به 7 تا 8 محصولات استراتژیک برای کاشت، داشت و برداشت مورد حمایت قرار بگیرد؛ بلکه باید نگاه ویژه‌ای برای افزایش بهینه تولیدات داخلی در دیگر محصولات کشاورزی نیز داشته باشیم.
منبع خبر: خبرگزاری میزان